Author Topic: Langbeint midd  (Read 3263 times)

Offline Geddy 1.

• Aktivt medlem
Langbeint midd
« on: November 28, 2010, 08:17:21 PM »
Hei, denne midden er ganske stor, og tråkket raskt rundt på en stein i Hardanger. Er det mulig å si noe om familie her?

mvh
Geir Drange

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Langbeint midd
« Reply #1 on: November 29, 2010, 09:24:32 AM »
Kan det være en av disse fløyelsmiddene, Thrombidium, eller hva de nå heter? Roy?

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: December 21, 2010, 06:57:07 AM »
Oyoy, har jeg virkelig oversett denne! Joda, disse middene kjenner jeg godt :) Kjetil, du har fulgt med litt i timen like vel (hehe)  :D Både den avbildede midden, og den nevnte fløyelsmidden, tilhører ordenen Trombidiformes men er i forskjellige familier.

Midden på bildet tilhører familien Erythraeidae.

Det finnes tre slekter under denne familien: Balaustium, Erythraeus og Leptus. Leptus er ganske likt medlemmer av Balaustium men øynene er plassert lenger frem på kroppen enn hos Balaustium. Midden på bildet tilhører dog slekten Erythraeus. Disse er store, rødaktige (fargen varierer), midd med to par øyne og lange ben (det første og fjerde paret er ofte lengre enn kroppen).

Det finnes mange arter av Erythraeus, og det oppdages ofte nye arter i slekten. Den vanligste arten, og den jeg mener du har på bildet, heter Erythraeus phalangoides  :)

Arter i Norge:

E. gertrudae
E. opilionides
E. phalangoides
E. regalis
E. rupestris
(forventet art)
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: December 22, 2010, 04:29:37 AM »
Det er så deilig å ha en middekspert på forumet, Roy! Takk for ditt utfyllende svar!

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: December 23, 2010, 07:13:43 AM »
Det er så deilig å ha en middekspert på forumet, Roy! Takk for ditt utfyllende svar!

Kjetil

Nånå, må du ikke ta SÅ hard i  :D Jeg tror jeg følger ganske nær i edderkoppkrokens filosofi, man lærer så lenge man lever, prøver og feiler inn i mellom  :) Men som med edderkopper som med midd: Har man først sett dem en gang, så husker man dem gjerne igjen  :) MEN, når skal jeg klare å komme meg ned til deg, DET er et stort spørsmål (som visstnok har blitt stilt i 5 år snart)...  ;D Jaja, 2011! DA ser du  :)

-Roy-

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: December 24, 2010, 10:26:57 AM »
Ja, jeg ser jo fremdeles frem til besøk fra deg!

Nå får vi snart våtmarkssenter her så da har du kanskje enda en unnskyldnig for å ta turen!!

Kjetil

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: December 27, 2010, 09:23:44 AM »

Nå får vi snart våtmarkssenter her så da har du kanskje enda en unnskyldnig for å ta turen!!

Kjetil

DU STORE ALPAKKA! Våtmarkssenter! Så tøft! Det må jeg høre mer om  :) Uansett: Årets første nyttårsforsett blir således:

BESØKE KJETIL!

;)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: December 27, 2010, 03:55:08 PM »
Vel, for å gjøre en kort historie lang. Vi fikk litt penger som var til over fra statens 6,5 millioners bevilgnign til våtmarkssentre i Norge, mye takket være iherdig innsats fra Fyleksmannens represenanter. Så i løpet av nyåret blir en ny utstilling om Balsfjordens RAMSAR-områder satt opp og den er forhåpentligvis ferdig til NORBALWET-seminaret i Troms i slutten av mai 2011.

Så det kommer altså til å skje litt nede hos oss og jeg ahr fått god hjelp av fremragende fuglefolk til å designe og stå for det faglige når det gjelder utstillingen!

Gleder meg til å se deg her nede!

Kjetil

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: December 30, 2010, 12:05:41 PM »
Oyoy, det må jeg si! Høres virkelig tøft ut det der!  :)

Ja, jeg roper ut når jeg planlegger å pakke frem reisefoten  8)

Bra jobba Kjetil! Vi klør oss ennå i hodet over hva vi kan få til her ute på stupet... Men en eller annen plass er det vel en pengesekk vi også kan lukte på  ;)

Fortsatt god juletid, og snart nytt år også gitt  8)

Offline Geddy 1.

• Aktivt medlem
« Reply #9 on: April 06, 2011, 04:00:26 PM »
Takk for svar! har ikke sett denne før idag.. :)
mvh
Geir Drange