Author Topic: Agyneta rurestris  (Read 1774 times)

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Agyneta rurestris
« on: January 26, 2011, 12:35:53 AM »
Her en tegning av hannen hos M. rurestris.

Legg merke til prosoma som er mye bredere og firkantet en hos de to andre som hører til i gruppen hvor sidetorner mangler på Tibia I og II.
 Ser en edderkoppen fra undersiden er avstanden fra ytterkant sternum og ytterkant prosomen stor, eller sagt med andre ord, stor størrelse forskjell mellom bredde på sternum i forhold til bredden prosomen.

-Harald
« Last Edit: January 26, 2019, 11:22:03 PM by H. Løvbrekke »

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Re: Meioneta rurestris
« Reply #1 on: February 16, 2011, 11:56:29 PM »

-Glenn
-Ja, takk skal du ha.
Har tegnet epigynet og vulvaen til M. rurestris.
Mye å lære, har sammenlignet M.affines og M. rurestris epigynet og vulvaen og funnet flere detaljer som skiller

Når det gjelder tegninger av vulvaene på disse Meioneta og Agyneta artene er det noe som kan være vert å vite for å tolke disse rett. Legger en de en stund i melkesyre vil de brette seg ut, synke ned. Tar en derimot raskt ut et epigyn vil vulvaen være i en annen stilling. De to nedre lappene er tegnet der de står oppover og på andre venner de nedover. Dette skiller ikke artene, men de legger seg enten oppover eller nedover alt etter som. Ser at tegninger av disse artene variere i hvilke posisjon epigynet står i, dette kan skape litt forvirring.

Tar med bare et  av kjennetegnene som skiller M.affinis og M. rurestris vulvaen. M.affines har myer større tapp i nedre kant av Epigynet enn rurestris dette viser godt på vulvaen hvor den helt nedrest buler ned som en U, se pil, M. rurestris har bare en liten nedbukting, legger ut denne tegningen senere.

Jeg har i alle fall fått ny kunnskap ved å studere dem så får det ikke være så farlig med palpetegningen som ble misslykket, da palpen  stadigt flytett på seg under tegningen.

-Harald
« Last Edit: February 17, 2011, 12:03:22 AM by Løvbrekke »

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: February 26, 2011, 03:49:46 PM »

Meioneta rurestris, vulva.

-Harald

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: October 01, 2011, 08:03:09 PM »

Forkropp. Legg merke til at forkroppen sett ovenfra har likhetstrekk med hannen. Formen på forkroppen skiller seg klart ut i forhold til M. gulosa og nigripes også ovenfor M. similis.

-Harald

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: January 11, 2012, 10:48:56 PM »
-

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: June 11, 2012, 10:59:26 PM »
Har litt igjen å tegne på disse Meioneta/Agyneta artene, her kommer vulva, ventralt. Videre hat jeg nå skaffet meg A, olivacea hunn og når jeg har tegnet denne skulle alle Agyneta artene være i boks.

-Harald
« Last Edit: June 11, 2012, 11:07:57 PM by H. Løvbrekke »

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: June 13, 2012, 12:04:07 AM »

Her kommer en tegning av vulva sett dorsalt, har tegnet vulvaen tidligere, men denne er mer ekspandert.

-Harald

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: August 21, 2013, 11:40:27 PM »

Jeg har tegnet en ny illustrasjon av vulva ventralt for jeg oppdaget at på det forrige stos spermatecene feil vei, de vendte oppover. Av og til har jeg sett dette, men her kommer en standard utgave.

Harald

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Re: Agyneta rurestris
« Reply #8 on: January 26, 2019, 11:22:44 PM »
.