Author Topic: Prøving av ny edderkoppbiotop. 06/11-2010  (Read 4938 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Prøving av ny edderkoppbiotop. 06/11-2010
« on: November 07, 2010, 05:59:09 PM »

Prøving av ny edderkoppbiotop

I sommer har jeg hatt flere samleturer i naturreservatet på Solhomfjell. Dette området ligger delt mellom Gjerstad (Aust-Agder) og Nissedal (Telemark).  Utfluktene har stort sett vært oppå selve platået 500-650 moh. Her er det helst flate vidder med barfjell, og myrer innimellom. Hist og her står det litt glissen furuskog med innslag av bjørk.

I går 6/11, ville jeg prøve et nytt sted å lete. Hadde noen tanker om å lete langs Storelva som går gjennom bygda her i Gjerstad. Etter høstens småflommer ligger det mye rask og driv på elvebreddene, og tenkte at i de haugene måtte det være ideelt å finne noen nye edderkopparter til samlingen.

Men, -det har vært svært kaldt den siste tiden, og rimet ville ikke slippe taket i bakken nede ved elveløpet. Sola er nå blitt såpass lav, at den ofte ikke rekker ned i dalene med litt kjærkommen varme. Hadde svært liten lyst til å sitte i skyggen og grave i hvitrimet denne dagen. Har liksom ikke avklimatisert meg for vinteren enda, og trenger et par måneder på den prosessen. :)

Husker med gru forrige vinter, hvor temperaturene lå mellom -20 til -30C i flerfoldige måneder. Den sitter i enda, og det fristet mer å finne meg en plass i sola. -Men hvor?
-Mens bilen føk sidelengs i nesten hver sving på det glaserte underlaget, ble jeg sittende å kikke oppover liene etter et brukbart sted, hvor det enda kunne være litt solinnstråling.

Joda, -etter å ha krysset grensen til Telemark med ca 200 meter, så jeg en flott sørvendt bergside. Denne lia er bratt som pokker, men laaangt oppi der, så jeg det var soleksponert. Denne sørvendte bergsiden, markerer det sørligste området av naturreservatet.
Opp til der selve bergveggen begynner, er det innslag av endel varmekjær løvskog, bla endel eik. Dette er nesten litt pussig, siden det ligger såpass høyt som 350-400 meter over havet, samt at området er ganske værhardt, med solid vinterkulde og store snømengder i de mørke månedene. Men, -snøen smelter fort om våren oppi den stupbratte lia, med sin formidable helningsgrad.

Og opp her skulle jeg prøve å klatre...

Tjukkledd i termodress og tunge vinterstøvler, samt solder og balje, økte kroppsvekten betraktelig, men man var jo vant til å gå i skauen må vite! ;)

Optimistisk begynte jeg oppstigningen helt nede ved den skyggelagte og kalde elvedalen. Her var det tett med kratt, sleipe trestammer, rullestein og mose. Det var visst brattere enn det det så ut til...

Etter knappe 50 meter var jeg nærmest utkjørt, og svetten spruta ut i termodressen så det nesten skvalpet i den...

Jovisst, her var kondisen på «topp».., -jeg skjemmes.

Med alderen blir man så sta, at det fort kan grense til idioti...
Opp skulle jeg, om så det skulle ta meg hele dagen! Det var ikke klatring, men nærmest en form for krabbing oppover. Og så var det så overhendig glatt og sleipt. Tror ikke jeg tar i, hvis jeg sier at jeg kom opp 3 meter, og skled ned 4 igjen. En stund begynte jeg å lure på om jeg var på tur opp, eller begynt på hjemveien... ;)

Brystkassa gikk som en belg, og jeg var så andpusten at lungene fylte seg fort opp med lyng, mose og kvist.. Det ble noen solide hostekuler oppi skråningen.

Etter et svare strev uten like, kom jeg meg endelig opp dit jeg hadde bestemt meg for, mer dau enn levende.
Man kunne like gjerne ha gått uten klær, for de var så kliss gjennomvåte av svette, at det dampet fra dem. -Og så for å få gnidd denne opplevelsen riktig inn,  -gikk i samme øyeblikk, sola ned bak heia..

Du verden...

Om ikke det var kaldt førut, så ble det iallefall det nå! Der satt jeg midt oppi bergveggen, klissblaut, og med en haug av kuldegrader rundt meg, -de var overalt...
Men jeg hadde forbannet meg på at jeg prøve litt solding oppi steinrøysa, og det løftet holdt jeg.

Og her sitter jeg da, og tenker på nedturen derfra igjen, -hvor jeg rullet mer enn jeg gikk. Når man sitter stille på et sted og solder, samt er iskald, blir man stiv. Og det ble undertegnede til gangs. Beina var helt følelsesløse og jeg ante ikke hvor jeg hadde dem. De bare hang der..
Måtte bare satse på at de traff bakken riktig, der jeg slengte dem fremover i håp om å få til noenlunde fornuftige skritt. Jeg fikk det til.., -et par ganger.

Fangsten

Det var ikke så mye edderkopper å se der oppe i tussmørket, men jeg fikk nå sanket med meg ca. 25 stykker. Når det blir kuldegrader, beveger de åttebente krabatene seg minimalt i balja etter soldingen, og da blir de svært vanskelige å få øye på. Jeg var vel ganske heldig som fikk med meg såpass som jeg gjorde.

Ser jeg har fått sanket 3 Gnaphosiider, 2 av dem juvenile, mens den tredje greide å rømme ut av samleglasset på kontoret. Det er en Theriide (Paidiscura pallens), en Zora sp. og resten Linyphiider.
Zoraen, og flere av linyphiidene ser veldig interressante ut, og tror kanskje det blir noen nye arter på meg. (Med forbehold)

Kommer til å legge ut bilder av dem etterhvert her, så får vi se hvilke arter som trives oppi den stupbratte heia hvor ingen skulle tru, at nokon kunne bu... :)

-Glenn

« Last Edit: November 08, 2010, 12:49:53 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Prøving av ny edderkoppbiotop.
« Reply #1 on: November 07, 2010, 08:50:54 PM »
De tre første artene er:

Clubiona comta
Paidiscura pallens
Tenuiphantes flavipes.

Resten blir vanskligere gitt.. De er så like.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: November 07, 2010, 10:38:09 PM »
Og her følger 4 nye linyphiider. Har bare redigert bildene, og ikke sjekket ut hvilke arter det er enda.

Epigynene på de første tre, var veldig like, og jeg er usikker på om disse er samme art. Epigynstrukturene var veldig udefinerte. Disse tre har noenlunde samme torneformler og kroppslengde. Må også bemerke at tornene er svært vanskelige å skille fra tricobothriahår, men syntes jeg ser formelen, 1-1-1-1.
Det siste eksemplaret skiller seg mer ut. Den er ruglete oppå forkroppen, samt under på sternum.

Kroppslengder: 1,5 - 1,6 mm.
TmI= 0,55-0,60
TmIV = Nei.

« Last Edit: November 07, 2010, 10:46:54 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: November 07, 2010, 10:41:50 PM »
Her kommer linyphiide nummer 2.

Kroppslengde: 1,5 mm.
TmI= 0,55-0,60
TmIV = Nei.

« Last Edit: November 07, 2010, 10:47:22 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: November 07, 2010, 10:43:00 PM »
Og her er linyphiide nummer 3.

Kroppslengde: 1,6 mm.
TmI= 0,55-0,60
TmIV = Nei.
« Last Edit: November 07, 2010, 10:47:46 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: November 07, 2010, 10:45:52 PM »
-Og så nummer 4 i denne gruppen.

Denne linyphiiden har torneformel 2-2-2-2,
TmI =0,37
TmIV= Nei.

"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: November 08, 2010, 12:04:08 AM »

-Glenn

De første mener jeg alle er Parapelecopsis nemoralis, kan være stor variasjon i epigyn men likevel karakteristisk.

-Harald

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: November 08, 2010, 12:24:21 AM »

-Glenn

Den siste har jeg ikke svar på, i alle fall ikke så sent, men har du sjekket den ut mot den litt sjeldne arten du og Magne har funnet, husker ikke engang navnet på den?

-Harald

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #8 on: November 08, 2010, 12:28:55 AM »

-Glenn

De første mener jeg alle er Parapelecopsis nemoralis, kan være stor variasjon i epigyn men likevel karakteristisk.

-Harald

Ja, det tror jeg du har helt rett i, Harald! Fant endel hanner også sammen med disse hunnene, og har tatt bilde av dem også. Det levner ingen tvil om arten. Var ikke klar over at Parapelecopsis nemoralis var såpass variabel i epigynet, så jeg stusset litt, -selv om det er likhetstrekk hos alle tre avbildede.

Legger ved bilder av hannen her.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #9 on: November 08, 2010, 12:30:34 AM »
Legger også ved et sidebilde av hannen hos Parapelecopsis nemoralis.

-Glenn.
« Last Edit: November 08, 2010, 01:11:21 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #10 on: November 08, 2010, 12:42:52 AM »

-Glenn

Den siste har jeg ikke svar på, i alle fall ikke så sent, men har du sjekket den ut mot den litt sjeldne arten du og Magne har funnet, husker ikke engang navnet på den?

-Harald

Ja, der sier du noe!
Sjekket opp Troxochrota scabra, som, er listet som Ceratinops pectinatus i Palmgren (1977). Tegningen er veldig liten og enkel. Den kan ligne, men jeg ser ikke nok detaljer i tegningen til å kunne fastslå om det er den arten. Kanskje Kjetil har noen ekstrategninger liggende, og kan bekrefte art? -Hadde vært knallartig å funne hunnen av denne arten også! :)

Jeg ser iallefall hun ligner veldig på hannene vi fant i habitus, samt at torneformler og tricobothria stemmer godt.

-Glenn
« Last Edit: November 08, 2010, 12:46:22 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Prøving av ny edderkoppbiotop. 06/11-2010
« Reply #11 on: November 08, 2010, 01:12:49 PM »
Jøss for en tur, blir kald og varm om hverandre bare jeg leser den beretningen!

Men, det ser ut som du har fått med deg litt interessante ting, den siste hunnen er garantert hunnen til Troxochrota scabra.

Det finnes ikke så mange illustrasjoner av denne, bare to er publisert så vidt jeg vet, av Palmgren (ganske rudimentær so du er inne på, Glenn) og av Tullgren i beskrivelsen av hans "Cnephalocotes pectinatus" som er Troxoxhrota scabra. Skal se om jeg kan få scannet den beste tegningen og lagt ut for "future reference". Det ser ut som om denne arten holder til i bratte ugjetmilde strøk!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #12 on: November 08, 2010, 01:49:07 PM »
Jøss for en tur, blir kald og varm om hverandre bare jeg leser den beretningen!

Men, det ser ut som du har fått med deg litt interessante ting, den siste hunnen er garantert hunnen til Troxochrota scabra.

Det finnes ikke så mange illustrasjoner av denne, bare to er publisert så vidt jeg vet, av Palmgren (ganske rudimentær so du er inne på, Glenn) og av Tullgren i beskrivelsen av hans "Cnephalocotes pectinatus" som er Troxoxhrota scabra. Skal se om jeg kan få scannet den beste tegningen og lagt ut for "future reference". Det ser ut som om denne arten holder til i bratte ugjetmilde strøk!

Kjetil

Jepp, det var en heftig tur, men du verden hvor mye man kan få igjen for det! :)
Vi snakket jo om å finne hunnen av T. scabra, og regnet ikke med å støte på den med det første. Igjen dukket den opp i steinrøysa. :)

Jeg skal ta og lage noen tegninger av epigyn og vulva til denne hunnen her, slik at vi har disse liggende. Jeg ser detaljene mye bedre i lupe/mikroskop, enn fotoene gjenspeiler, og regner med å få med meg de viktigste detaljene.

Hjertelig takk for hjelp med identifiseringen på denne! :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #13 on: November 08, 2010, 02:36:06 PM »
Bare hyggelig, Gølenn. Det er ikke så ofte jeg kan hjelpe deg lengre så det er godt å vite at jeg fremdeles er til litt nytte!  ;)

Jeg tror jeg venter med å legge ut scanningene av Tullgrens tegninger til du har kommet med dine, om du ikke har noe imot det, Glenn? Det kan nemlig bli interessant å se på hvordan du og Tulgren tolker de ulike strukturene!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #14 on: November 08, 2010, 03:15:56 PM »
Litt av en tur gitt!  Og han var forkjølet så det holdt da han dro i vei...skal ikke snakke om hvor snørrete han er nå etter den opplevelsen! ;D Men som sagt, har han bestemt seg så klatrer han opp de bratteste heng..selv om det innebærer både svetting, snørring og hosting! Ingen skal anklage ham for ikke å ha steinvilje når det gjelder! ;D
« Last Edit: November 08, 2010, 03:31:19 PM by Annie »
"One Act Of Kindness Can Change The World."