Author Topic: Annie&Glenns Solding Eksperiment!- Resulterte i en ny art for meg :)  (Read 6003 times)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Re: Annie&Glenns Solding Eksperiment!- Resulterte i en ny art for meg :)
« Reply #15 on: March 18, 2010, 12:24:05 AM »
Heia Harald :)

Tusen takk for det :)

Saa spennende at du eksperimenterer med en slik fallfelle. Det er kun fantasien som setter grenser for hva man kan lage for aa fange disse smaa krypene tror jeg. :)

Og 18 arter er jaggu meg ikke smaatteri altsaa, det maa man jo kalle en god jakt! :)

Mvh
Annie
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #16 on: March 18, 2010, 03:46:07 AM »
Til min store overraskelse ble det en ny art på meg også i dag med denne soldeteknikken.

Det var en hunn av den lille Diplocephalus picinus som dukket opp under lupa i kveld. Rått! :)

"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #17 on: March 18, 2010, 09:52:38 AM »
Utrolig artig bildeserie! Det er utrolig hva dere får tak i her, Glenn og Annie! Gratulerer så mye med nye funn. Spesielt artig med den silvestrisen!

Jeg forstår ikke hva du klager etter, Glenn! Identifiseringen av nye linyphiider går jo stråeldende for din del!!!!

Ser frem til nye resultater.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #18 on: March 18, 2010, 10:02:44 AM »
Hei, og takk for gild tilbakemelding, Kjetil! :)
Klagingen min bunner i et snev av prestasjonsangst, hehe...

Jaja, det går lettere med iddingen av Linyphiidene etter at jeg tok i bruk stereolupa. Ifjor hadde jeg ikke sjanse til å se hva de minste linyphiidene var for arter, så vi måtte la dem gå.
Blir kjempeartig å se hva vi finner utover nå.

Det må legges til at vi fant store mengder med juvenile linyphiider også i går, som ikke kunne identifiseres.

Gleder meg også over funnet av silvestrisen til Annie! Var totalt uventet akkurat den arten. Skal bli moro å se hva hun finner i løpet av sesongen.

-Glenn.

« Last Edit: March 18, 2010, 10:04:45 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #19 on: March 18, 2010, 10:10:49 AM »
Jepp, sterolupe er et must for linyphiider (og mange andre grupper også).

Det må legges til at vi fant store mengder med juvenile linyphiider også i går, som ikke kunne identifiseres.

Det er helt normalt. Det beste å gjøre med juvenile edderkopper generellt sett, etter mitt skjønn, da, er å la dem gå! Noen karakteristiske arter kan idnetifiseres, selvsagt, og mange ganger kan man komme til i hvert fall slekt, men min vurdering er at når man ikke kan være 100 % sikker så er det ikke så mye informasjon i det og det kan ta mye tid å komme frem til bare slekten også. Men nå er jo jeg faunistiker og glad i artslister!! Det jeg prøver å si er vel at tid og energien er best brukt på voksne dyr.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #20 on: March 18, 2010, 10:38:39 AM »
Heia Kjetil :)

Tusen takk for det, det var kjempegildt aa finne en ny art for oss :)

Aa drive med slik solding var veldig moro, det krydde jo av "godbiter" der nede mellom rusket! Og det var masse andre smaakryp ogsaa som vandret rundt omkring, saa dette er definitivt noe vi vil gjoere igjen :)

At jeg fant den silvestrisen kom som en stor overrasklelse fordi vi trodde bestemt det var en signifer, men der ser man hvor viktig en epigyn undersoekelse er paa disse krypene som er saa like paa utseende! :)

Mvh
Annie

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #21 on: March 18, 2010, 12:18:54 PM »
@Glenn&Annie

Gratulerer men nok en ny art på lista! Har dere telling på hvor mange dere har?

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #22 on: March 18, 2010, 12:24:13 PM »
Heia Magne :)

Tusen takk for det :)

Vi har 196 sikre arter naa paa lista vaar, og haaper det blir enda flere i aar :) Dette er moro!

Mvh
Annie

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #23 on: March 18, 2010, 11:32:13 PM »
Hei Glenn
Har ikke noe foto nå, men kan prøve å forklare prinsippet, det egentlig meget enkelt men litt vanskelig å forklare på en enkel måte.
Var på en hobbybutikk her fant jeg et plastikkkrus til å ha malerkoster i 8 cm høyt og 6 cm bredt. Kruset har et  avtagbart lokk formet som en trakt hvor hullet er ca 1,5 cm. Hensikten med denne er hvis den kvetrer skal ikke vannet renne ut. Det blir noe liknende Magne har tegnet med en bruslaske hvor en skjærer av toppen og snur den ned i flaska.

Problemet er at spriten fordamper, dette har jeg løst ved å legge en isoporkule på 3 cm flytende oppe på spriten. For å holde den stødigt rett under tuten på trakten har jeg først sett en liten pappspiker i kula for å få et tyngdepunkt, så har jeg stukket fire insektnåler i kula i hver sin retning  vannrett slik at kula alltid blir liggende rett under åpningen på trakten.

Spriten som fordamper oppover kommer ikke ut i toppen for her er lokket og trakta som vender nedover. eneste sted hvor spriten kan forsvinne ut er i hullet i trakta. Rett under dette flyter isoporkula som da sperrer for dampen oppover dermed skjer minimal fordampning. Rett å slett en fallfelle med sprit. Greit å plasserer ut for eksempel i fjellet hvor den kan stå lenge.
Sikkert veldigigt vanskeligt skrevet, men håper du forstår litt av prinsippet.
Mvh
Harald 

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #24 on: March 18, 2010, 11:51:57 PM »
@Glenn&Annie

Gratulerer men nok en ny art på lista! Har dere telling på hvor mange dere har?

Magne.

Hei Magne. Takker for grattis.
Vi kunne nok hatt flere arter på lista vår, men siden jeg fotograferer både kropp og deretter epigyn/palper, blir det veldig tidkrevende. Når så fotoredigeringa kommer i tillegg, går timene fort! Hadde vært noe annet hvis en bare kunne samle på sprit med en gang uten å bruke kameraet.

For meg blir det slik at en må ta noen bilder av alle lignende linyphiider, før spriting. Man vet jo aldri om det er noen arter en ikke har fra før.
10-15 edderkopper er maks av det jeg greier på en vanlig dag.

Men det er vel slik du også driver hobbyen? :)

Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #25 on: March 18, 2010, 11:58:06 PM »
@ Harald

Flott metode!
Tenkte det var noe i den retningen du gjorde.
Noe av spriten som ligger udekket på sidene av kula vil vel også finne veien ut gjennom hullet, eller?
Uansett, noe fordamping vil sikkert kunne reduseres med den nye teknikken ville jeg tro.
Hvor lenge kan en slik kopp stå skygge, med feks 2 cm sprit på sommeren tro? I ei myr er det jo ikke så mange plussgradene, men i tørre bakker er det vel kanskje enda vanskeligere å holde fordunstinga nede som i myra.

Mvh Glenn.
"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #26 on: March 19, 2010, 12:39:01 AM »
Hei Glenn
Har ikke testet dette så mye i felten. Laget et lignende felle i fjor med hull på siden av et uringlass, dette er en litt mer komplisert felle. Testet ut fordampingen ved å la den stå i kjelleren, det tok ca 2 måneder før den var tom. Men med slike feller er det flere ting en må ta hensyn til ikke minst skog og brannfare, så den passer nok bedre på fjell og i myr.
Mvh
Harald

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #27 on: March 19, 2010, 01:07:18 AM »
Hei alle soldere
Kjekt at dere opplever soldingen spennende. Når jeg bruker solden så kaster jeg løvet mot sola eller stryker løvet fram og tilbake oppå solda, det gjør det mange ganger lettere. I fjor fanget jeg de aller fleste teppespinnerene på denne måten rundt 130 arter. Clubiona artene er også effektive å ta på denne måten. Fanget også flere av den sjeldne arten Zelotus electa i mosen på denne måten. Hvis jeg bruker denne metoden og sikter oppskyll fra elver eller havet kan en få en ganske god fangst.

Hvis det finnes mose, gresstuer eller lyng som som henger over steiner kan det være effektivt å løfte opp mosen lyngen holde solden under å riste i tuene, da får jeg mange ganger god fangst. Nå om vinterten er det mange arter som gjemmer seg blant røttene på slike vekster. I torvmosene finnes det også mange arter å finne hvis en sikter disse. Hvis jeg sikter oppskyll fra havet på noen små strender i Eigersund kommune kryper det gjerne 20-30 silometopus reussi i isboksen etter en solding.
Lykke til videre
-Harald