Author Topic: Hvilke middarter?  (Read 3331 times)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Hvilke middarter?
« on: March 17, 2010, 11:23:02 AM »
Gjør et forsøk i håp om at det er mulig å gi disse to krypene et navn. Tror førstnevnte kan være vannmidden Hydrachna geographica. Den andre har jeg ikke noe forslag på.

Mvh Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
Re: Hvilke middarter?
« Reply #1 on: March 17, 2010, 01:05:42 PM »
Heisann  :) Så flotte bilder! Midd er veldig artig, men som vi kjenner til fra edderkoppverdenen, så blir mange av dem omtrent som linyphiidene. De må under lupa for å kunne artsbestemmes. Den øverste midden er nok ganske sikkert en Hydrachna geographica. Den nederste er noe verre. Det er dog ingen tvil om at den tilhører de trombidiforme midd, og at det er en art fra familien Erythraeidae. Som jeg har nevnt tidligere vil jeg ikke kunne få sjekket opp hvor mange arter vi har av disse i Norge før jeg er tilbake i Finnmark. Så foreløpig blir det en Erythraeidae sp  :) Antakelig måtte jeg hatt den under stereolupa for å sjekke noen tagger på palpene... Legger ved et bilde under her av en annen art i samme familie for sammenligning  :) Den er heller ikke identifisert som annet en Erythraeidae sp. Midd er moro, men stort sett må man mikroskopere, med enkelte unntak selvsagt  ;)

"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #2 on: March 17, 2010, 02:00:01 PM »
@Roy.

Takk for raskt svar. Erythraeidae sp. skal barnet hete. Forstår at det her er mange dobbeltgjengere, og at "store" bilder alene ikke duger. Mulig det går å fotografere palpene godt nok med VEHO-microskop til å se evt. tagger som du nevner. Skal ta middene litt mer på alvor fra nå av. De har bare vært krydder ved siden av edderkoppene. Et håvsveip i et næringsrikt tjern er ofte nok til å fange flere håndfuller arter av ymse slag, også midd.

Ser forresten ofte knallrøde midd på vevkjerringer. Se bildet jeg har lagt ut under tråden "Bestemmelsesnøkler". Disse skal jeg nok få tatt bedre bilder av til sommeren.

Angående bilder, var jo middbildet ditt her supert!

Mvh Magne.

« Last Edit: March 17, 2010, 04:37:58 PM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: March 17, 2010, 04:12:09 PM »
Artig at du følger med etter midd også Magne. Det er gjort uhyggelig lite studier på disse her på berget. Det spørs vel om det blir så mye mer heller... Jaja, hvem vet  :) Det finnes "dessverre" mange røde middarter tilknyttet vevkjerringer. Noen er nymfer av midd, mens andre kan være voksne predatorer. En type midd som er vanlige på vevkjerringer er Leptus sp. Det finnes 18 arter i Europa. Ellers er nymfer fra familiene Trombidiidae og Erythraeidae også vanlig å finne dersom de er rødfargede  ;) Ja, gleder meg til å se flere bilder. Kanskje er de detaljerte nok for bestemmelse, selv om det er meeeget vanskelig av og til... Men, det er lov å forsøke  8) Moro  :)
"The soil is the poor man's rainforest"