Author Topic: Spider families of the world  (Read 2283 times)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Spider families of the world
« on: October 26, 2010, 11:48:45 AM »
På tid med en ny bokanbefaling!

Da jeg begynte å studere edderkopper for lenge, lenge siden (begynnelsen av 1990-tallet, om noen husker dem), tok det ikke lang tid før utenlandske edderkoppfamilier begynte å fasinere meg. Jeg startet å samle artikler og lage en nøkkel for all verdens eddderkoppfamilier og kom faktisk et lite stykke på vei med denne. Problemet var imidlertid at det var svært vanskelig å finne diagnostiske karakterer for mange av de obskure edderkopfamilier som finnes og selv for noen av våre vanlige familier fantes det ikke gode diagnostiske karakter, i hvert fall ikke den gangen.

Nye jobber og nye prosjekter samt kompelksiteten til oppgaven gjorde at jeg aldri gjorde noe mer med dette, jeg manglet selvsagt også materiale som jeg kunen teste en eventuell nøkkel på, men det var gøy og lærerikt å prøve seg på for en ung entusiastisk student!

Nå er imidlertid boka jeg gjerne skulle ha bidratt til kommet. Vel, den kom i 2007, men i dag fikk jeg den endelig i hende selv!

Boka heter "Spider families of the wold" og behandler alle verdens 107 edderkoppfamlier slik de var kjent da. I dag har vi faktisk 109 edderkoppfamilier, men boka er selvsagt i aller høyeste grad relevant og den er nydelig illustrert me dhabitustegninger, detaljtegninger, palpe og epigyntegninger i enkelte tilfeller, tegninger av nett osv, osv., og ikke minst 32 sider med fargefotos helt bak. vel så vitkig er teksten, som er en utførlig beskrivelse av hver familie, med diagnostiske karakterer, beskrivende karakterer taksonomisk status, utbredlese, litteratur osv.!

For de som vil vite mer om våre og verdens edderkoppfamilier er boka et must! Jeg bestilte den direkte fra denne siden: http://www.nhbs.com/spider_families_of_the_world_tefno_147539.html Og den kom etter 1,5 uker!

Boka vil være grei å ha for enkelte av våre arter også, for eksempel er Mastigusa usikker med tanke på familieplassering og det er greit å vite de diagnostiske karakterene til hver familie. Og jeg elsker det faktum at alle familier er plassert i alfabetisk rekkefølge, det gjør det så mye enklere å finne frem. Og det er selvsagt meget gode ordlister og forklaringer i boka. Jeg likte også det faktum at det er en egen nøkkel for edderkoppnett!!

Så, vil dere vite hva en Chummidae er for noe, eller hvordan en Huttonidae ser ut eller hva som kjennertegner en Telemidae så er dette boka!

Anbefales.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)