Author Topic: Arter vi bør være på jakt etter - Del 3. Argiope bruennichi  (Read 3114 times)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Her er en noe spesiell art som dere nok alle har hørt om.

Den ble oppdaget som ny for Norge i september 2004 da en hunn ble fotografert ved Ringshaug skole, Tønsberg kommune i Vestfold.

Arten har som kjent hatt en meget ekspansiv utbredelse i Euopa de siste 80-90 år eller så. Den hørte nomralt til den sør-Europeiske fauanen og gikk så langt nord som til Frankrike. I 1922 ble den funnet i England hvor den var etablert før 2. verdenskrig, i Tyskland dukket dne opp i 1930-årene, Nord-Tyskland i 1990-årene, Sverige i 1989 (Gotland, på fastlandet i 1995), i danmark i 1992. I Svergige spredte den seg tydelig nordover med funn fra Blekinge i 2002, Nynäs sør for Stockholm 300 km i 2003 og altså i Norge i 2004.

Vi har imidlertid ingen nye funn av arten siden den første observasjonen og vi må da kunne klare å få tak i både hunner og hanner for å bevise at den er etablert her!? Det er jo mulig at det fotograferte individet var den eneste som hadde kommet seg hit, men jeg regner det som sikkert at den vil etablere seg her i landet. Vi må derfor være på jakt etter den i sommer, og jeg tror det beste stedet å lete etter den er nettopp i
Vestfold rundt Tønsberg. Den kan også muligens finnes i Østfold.

Arten må ettersøkes på uklippede gressmarker med forholdsvis lavt til halvhøyt gress. Jeg fant en nær slektning, A. trifasciata, på Tenerife/la Gomera i 1996 og var forbauset over hvor kort gress denne store edderkoppen egentlig var fornøyd med for å kunne lage nettet sitt!

Arten kan ikke forveksles med noen av våre andre arter, den er meget vakker og hannene er knøttsmå sammenlignet med hunnen.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline nojak 1

• Juniormedlem
  • **
Re: Arter vi bør være på jakt etter - Del 3. Argiope bruennichi
« Reply #1 on: March 12, 2010, 02:33:58 PM »
Lette etter denne i Ebeltoft i fjor sommer etter stedsanvisning fra L Bruun og J Lissner men var antagelig for tidlig ute. (slutten av juni)Ifølge herrene var de ikke utvokst før i august. I tillegg måtte jeg avbryte oppholdet før jeg fikk lett ordentlig :( Men habitatet stemte helt eksakt med hva du beskriver Kjetil. Dette var rett nedenfor Molslaboratoriet, nærmere bestemt engen ved Strandkær, for de som er litt kjent der nede.

Jan
Mvh Jan Kopperud

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: March 12, 2010, 06:19:58 PM »
Takker for flotte opplysninger, samt god habitatbeskrivelse, Kjetil!
Kjenner jeg min bedre halvdel rett, kommer hun til å saumfare hvert jorde her nede etter arten. ;)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: March 12, 2010, 06:30:56 PM »
OOOOOOO! Der er jo arten min jo!! Eller den jeg kommer til aa lete meh fordervet etter helt siden Kjetil nevnte denne nydelige edderkoppen foerste gang! Jepp! Jeg kommer til aa naermest ligge ute i engene paa let etter denne! ;D
"One Act Of Kindness Can Change The World."