Jeg snakket nettopp med Arne Fjellberg (håper du også snakker med ham nå, Glenn!!) og han nevnte at han har funnet en liten grå edderkopp midt i maurtuer og lurte på hva dette var. Han skal ta med individer til Holmen Gård så da får vi vite det, men hans forespørsel trigget noen vage minner langt bak i min hjerne, så jeg bladde litt i Roberts Linyphiidebok og ser at
Thyreosthenius biovatus er en slik myrmekofil art og finnes hovedsaklig i maurtuer.
Derfor, om dere vil finne denne sjeldne og noe uvanlige linyphiiden kan dere jo grave ut en maurtue og se om dere kan se en liten linyphiide innimellom alt maurpisset!

Arten er kun registrert to ganger før, i Vassfaret og i Kvam i Hordland.
Det kunne jo være greit å ha denne i samlingen deres også!!
Det finnes også andre myrmekofile linyphiider, men den andre jeg kommer på er
Pseudomaro aengigmaticus og den er ikke kjent fra Norge tidigere og er en uvanlig og sjelden edderkopp. Kun fire hanner og ca 150 hunner er tatt i hele verden og hannen var lenge ukjent og er fremdeles ubeskrevet, tror jeg. Dere kan lese mer om denne sjelden edderkoppen her:
http://www.theoblick.homepage.t-online.de/Pseudomaro/Pseudomaro-Info.htmlKjetil
P.S. Jeg vet ikke helt om hva vi skal si om det etiske aspektet ved å ødelegge maurtuer, selv om det er i vitenskapens navn, men dette skjer jo ofte der det finnes bjørn og så lenge dronninga overlever, tror jeg ikke det påvirker kolonien for mye.