Author Topic: Zora silvestris. -Ny art for Norge.  (Read 2500 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Zora silvestris. -Ny art for Norge.
« on: October 15, 2010, 03:50:56 AM »

Zora silvestris

Foreslått norsk navn:
(Spraglebuket katteedderkopp)

Zora silvestris, overside.

Zora silvestris, underside.

Denne arten har jeg egentlig vært på utkikk etter i 2 år. Siden utbredelsen i Sverige er såpass god, har undertegnede hatt en mistanke om at den burde befinne seg her i landet også. Men hvor? Det har gått med adskillig tid å studere bilder og funnrapporter fra utlandet av denne vakre katteedderkoppen for å bli litt klokere på hvordan den så ut, og ikke minst hvor den holdt til.

Hadde mer eller mindre gitt opp tanken på å finne den, og tenkte ikke på den i det hele tatt da vi reiste opp til Bø i Telemark for å foreta en eksursjon på Folkestadmogane. Vi var vel egentlig mer på jakt etter Phaeocedus braccatus som Magne Farlund fant i fjor på samme sted.

Så på denne spesielle og letthuskede datoen 10.10.10, dukket altså disse hemmelighetsfulle krabatene opp!
2 individer, en adult hunn, og en subadult hann. I kanten mellom myr og svafjell gjemte de seg.

Arten skiller seg ut fra de andre nærstående Zoraene ved å ha kun to tornepar på fremste metatarsi. Den er også den eneste i slekten som har spraglet underside i Norden. Dvs mørke flekker og prikker på sternum, coxa og femur.

Ifølge litteraturen skal disse ha tilnærmet lik bredde på de mørke langsgående båndene oppå forkropp, som de lyse feltene ved siden av og i midten. Dette tror jeg er en usikker metode for identifisering, siden de andre artene også kan variere i båndbredden. Særlig Z. spinimana kan være variabel, er min erfaring. Når det gjelder ytre habitus, har vi heldigvis de to torneparene på metatarsi I,  og den spraglete buksiden vi kan kjenne den igjen på. Genitalier er også ganske greie å lese.

Mer om funnet her: og her:

-Glenn

« Last Edit: October 15, 2010, 10:05:04 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"