Author Topic: Arter vi bør være på jakt etter - Del 2. Aculepeira ceropegia  (Read 7039 times)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Her er en annen hjulspinner jeg lenge har vært på jakt etter, Aculeperia ceropegia.

Den ser omtrent sånn ut (litt enkel tegning, men tegningene og kroppsformen er grei, det finnes også mange bilder på nettet):

Denne arten er kunn tatt to ganger i Norge, i Åmot og Elverum, ifølge Colletts oversikt fra 1876. Den holder til på diverse buskvekster og lav vegetasjon og muligens også på løvtrær. Faktisk burde den kunne dukke opp i hager også.

Men det er ikke gjort funn av arten siden 1800-tallet og det synes jeg er rart. Den går ganske langt nord i Sverige (helt til Västerbotten län), men er visst sjelden i nabolandet vårt også. Jeg hadde håpet denne dukket opp i sommer, om vi ikke finner den i løpet av de neste 3-4 årene tror jeg at jeg kommer til å sette denne som utdødd på den norske rødlista!

Den som finner denne vil få en masse heder og ære, vi skulle hatt noen edderkoppfinnerutmerkelser i sammenslutningen vår! Funn av denne ville ha kivalifisert til den høyste av disse i så fall! Så høyt setter jeg denne arten.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: Arter vi bør være på jakt etter - Del 2. Aculepeira ceropegia
« Reply #1 on: March 10, 2010, 10:49:25 AM »
@Kjetil

Denne bolken liker jeg. Du er god på å inspirere og oppfordre til innsats. Man får lyst til å hive seg rundt øyeblikkelig for å finne bevis på at arten(e) lever i beste velgående. (Utdødd er en kategori vi misliker). Og det skal ikke være meg imot å trekke pusten så dypt at skjorteknappene flyr som livsfarlige prosjektiler når (om) jeg skulle gjøre et slikt funn. Jakten på A. ceropegia bør fortrinnsvis foregå i sommermånedene ifølge Roberts (mai-august, om vi tøyer det litt for norske forhold).

Mvh Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: March 10, 2010, 11:46:22 AM »
Er enig med Magne i at denne "serien" din er utrolig inspirerende og spennende, Kjetil!
Genialt funnet på!

Tegningene er også delikate. :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: March 10, 2010, 12:09:45 PM »
Takker for tilbakemeldinger.

Hyggelig å høre at jeg kan inspirere litt, men jeg må få presisere her at jeg ikke forventer at folk løper ut og leter etter disse artene på min kommando, det er kun ment som små innspill fra min side om noen arter som jeg mener hadde vært interesante å få flere funn av. Ved å presentere litt faktaopplysninger og bilder/tegninger når jeg har så kan jeg kanskje gjøre det litt lettere å finne disse artene.

Når det gjelder Aculepeira ceropegia så vil jeg faktisk rangere et nyfunn av den høyere enn funnet av f.eks. Araneus triguttatus!! Så interessert er jeg i denne arten!

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: March 10, 2010, 12:21:03 PM »
@Kjetil

Det nyttige med en slik bolk som dette er at man kan lese seg til litt kunnskap om en bestemt art, ang habitater levevis, utseende osv.
Da blir man mer bevisst på hvor den kan finnes. Noen "gulrøtter" i bakhaue er ikke å forakte når en er ute og leter. :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: March 10, 2010, 12:27:43 PM »
Ja, jeg hadde håpet det kunne være litt til hjelp med disse trådene. Jeg kan prøve å fylle på med ytterligere opplysninger i trådene etterhvert, om nødvendig.

Her er noen av de beste bildene av Aculepeira ceropegia jeg har funnet: http://jorgenlissner.dk/Araneidae.aspx (første art på siden)

Kjetil

Offline nojak 1

• Juniormedlem
  • **
« Reply #6 on: March 10, 2010, 03:03:02 PM »
Jeg ser ihvertfall på denne bolken som meget nyttig. Man lærer mye om hvor de antas å finnes og ihvertfall jeg får UMIDDELBART lyst til å gå ut og lete ;D
Ser for meg at dette fort kan bli en av de mer interessante bolkene her, jaktinstinktet trigges kjenner jeg :D
Mvh Jan Kopperud

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: March 10, 2010, 10:10:20 PM »
Jepp!

En slik bolk som denne gir inspirasjon og gode opplysninger, bilder og tips om hvordan og hvor vi kan finne ulike interessante arter.
Jeg maa si som Nojak her at jeg faar ogsaa veldig lyst til aa ruse ut og bare hive meg rundt og finne!! DET hadde vaert kult! :D
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: March 18, 2010, 12:01:34 PM »
Glad for å høre at disse små trådene kan være av interesse, Annie!

Jeg har laget en ny og bedre tegning av Aculepeira ceropegia, den andre var gammel og ikke så fin. Denne er mer nøyaktig.

Om noen finner denne arten så blir jeg veldig, veldig glad. Jeg tror det er den arten som er funnet i Norge før som står høyest på ønskelista mi!!

Kjetil

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #9 on: March 18, 2010, 12:07:46 PM »
Herremin, Kjetil..

-Du overgår deg sjøl gang på gang med disse glimrende illustrasjonstegningene!
Dette er snadder! :)
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #10 on: March 18, 2010, 12:13:40 PM »
Takk for det, Glenn. Akkurat denne synes jeg ble ganske så bra,  om jeg får si det, men så hadde jeg ett veldig godt bilde å gå utifra.

Det er noe av grunnen til at jeg gjerne ser at dere fotografer tar bilder av spesielle arter rett ovenfra, da kan jeg tegne dem og det liker jeg å gjøre!

Kjetil

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #11 on: March 18, 2010, 12:22:24 PM »
Skal ha det i tankene under fotograferingen, Kjetil! Flott tips.
Håper jeg finner noen flere "spesielle" arter utover. :)
"Sykemeldt"

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #12 on: October 18, 2010, 09:05:57 PM »
Har sett på bilder, en virkelig vakker edderkopp.   Bør egentlig være lett å gjenkjenne.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #13 on: January 25, 2013, 10:45:13 AM »
Legger link til funntråd.

Magne.
« Last Edit: July 13, 2013, 03:53:55 PM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.