Author Topic: Google books - og edderkopplitteratur  (Read 2398 times)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Google books - og edderkopplitteratur
« on: September 29, 2010, 11:07:54 AM »
Har dere brukt Google books til å søke etter littaertur! Det er endel skatter der, forstår dere.

Jeg lastet på mandag ned Westrings store verk fra 1862 om svenske edderkopper. Det er riktignok ikke så nyttig for oss i og med at hele greia er på latin og mangler illustrasjoner, men den er gratis og skader ikke å ha i smalinga. bedre var da Blackwalls monumentale verk om britiske eddekopper (History of spiders of Great Britain) som er på engelsk og har nydelige litografier eller hva det heter av mange av artene. Den er kjekk å ha.

Jeg fant også Riceland spiders of South and South Eats Asia og det er en ganske ny bok proppful av tegninger og illustrasjoner. verd å ha i biblioteket selv om det e rutenlandske bøker.

Alle disse bøkene var tilgjengelige som nedlastbare PDFer. Så vidt jeg kan forstå så er eldre bøker og enkelte nye tilgjengelige som PDFer, mens litt nyere bøker kan browses på Google Books sider, mens de nyeste bøkene ikke har forhåndsvisning ennå. Men her er det bare å søke og se hva dere finner. Det kan skjule seg mange skatter her. Jeg skal lete litt til!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Google books - og edderkopplitteratur
« Reply #1 on: September 29, 2010, 01:29:28 PM »
Flott tips! :)

Har lastet ned endel Pdf`er om edderkopper fra nettet, og det er mye nyttig stoff her. Ser ut som det store cluet her, er å finne det riktige søkeordet. :)

-Glenn
"Sykemeldt"