Author Topic: Arter vi bør være på jakt etter - Del 1. Araneus nordmanni  (Read 7261 times)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Tenkte jeg kunne legge ut noen tråder om spesielle arter som jeg gjerne vil be dere være spesielt på jakt etter om dere kan. Dette er en av mine absolutte favoritter og jeg husker ennå gleden ved å finne den i bymarka ved Trondheim samt i materiale fra noen gamle skoger i Mosvik kommune. Arten er den svart/hvite barkskogveveren Araneus nordmanni. Den ser slik ut og kan knapt forveksles med andre hjulspinnere når du først har sett den!

Den holder til i litt mørke og fuktige barskoger, det ser ut til at eldre skoger er primærhabitatet. Etter hva jeg har funnet ut så lever de voksne dyrene gjerne høyere oppe i trekronene enn hva de fleste hjulspinnere gjør og den kan lage ganske store nett. Jeg mistenker at noen av dem kan gå fra et tre til det neste så her kan vi snakke om meterstore nett! Den har også blitt funnet på kampesteiner og urer. Utbredelsen i Norge er tydelig nordlig, våre funn skriver seg nesten alle fra Trødenlagsfylkene, men jeg vet Jan Kopperud har ett fra Lunner kommune i Oppland. Arten er også nordlig i Sverige. Så, hvor langt sør går den tro?? Og finnes den i Nordland, Troms og Finnmark??

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
Re: Arter vi bør være på jakt etter - Del 1. Araneus nordmanni
« Reply #1 on: March 05, 2010, 05:56:57 PM »
Araneus nordmanni er virkelig en av mine favoritter  :) Jeg har kun funnet den på to lokaliteter i Finnmark. Den ene plassen var ei steinrøys, og maken til gedigne nett har jeg ALDRI sett! Og den andre lokaliteten? Hold dere fast, de ser ut til å ha funnet seg til rette mellom stålbjelkene og betongveggene på et smoltanlegg (oppdrett av lakseyngel)  :o Nå er det sikkert en 7-8 år siden jeg besøkte lokalitetene, men skal ta en sjekk igjen til sommeren. De var faktisk ganske tallrike begge steder forrige gang jeg var der. Dersom noen ønsker tilsendt noen eksemplarer er det bare å hyle ut  :) Jeg har aldri funnet arten andre steder enn på de to lokalitetene i Finnmark. De vanligste hjulspinnerne i Finnmark virker å være Araneus diadematus og Larinioides cornutus.
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #2 on: March 05, 2010, 06:19:23 PM »
Må bare stikke inn en kort kommentar. Dette er stas. Med et forum er plutselig informasjonsflyten på plass. Her kaster Kjetil en ball opp i luften, og så er Roy der og grabber den som en årvåken keeper. I løpet av noen minutter åpner mulighetene seg for at A. nordmanni finnes spredt fra og med Oppland til og med Finnmark. Kanskje flyttes grensene også sørover i løpet av sommeren,  nå som oppfordringen om å være litt ekstra på utkikk er gitt. Dette vil allerede med Roys opplysninger endre kart og skraveringer. At Kjetil får en jobb med å ta vare på det som har kommet og vil komme av denslags nye opplysninger her på forumet, må vi tro er en belastning han ser som ubetinget positiv  ;)

Mvh Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: March 05, 2010, 10:33:52 PM »
Knall! :)

Det var en god idè å legge ut arter vi skulle ha i kikkerten, Kjetil!
"Wanted"-plakater er alltid råe greier, hehe..

Så får vi håpe folk har øya med seg til sommeren under fototurer, etc.
Selv har jeg aldri sett denne arten før, men skal holde utkikk i hogstfeltene rundt i bygda. Ville tro de kom ned på bakken under slike omstendigheter, og kanskje laget seg spinn i det liggende baret.

Flott tegning! :)

Roy:- Jeg tar gjerne imot eksemplarer for fotografering! :)

-Glenn.
« Last Edit: March 05, 2010, 10:35:29 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline nojak 1

• Juniormedlem
  • **
« Reply #4 on: March 05, 2010, 11:38:39 PM »
Ja, jeg fant min iblant liggende tømmer og jeg skal lete etter flere til våren og sommeren ;)
Habitatet passer bra i forhold til her jeg bor..., her er det skau, også en del eldre skau, - ja og til slutt er det jaggu ENDA mer skau ;D.
Mvh Jan Kopperud

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: March 06, 2010, 12:22:21 AM »
Nydelig! Den hadde det vaert moro aa finne gitt, og faatt sett de nettene! Jeg skal ogsaa vaere paa utsikt...tenk om jeg setter meg fast i et av de kjempenettene da?? ;D

Mvh
Annie
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: March 06, 2010, 01:01:19 AM »
Hehe, vi på forumet gir os ALDRI vet dere  8) Her skal samles det som samles kan  :D

Vel Magne, den stakkars Kjetil blir vel snart å finne seg selv som plott på utbredelseskartene slik han blir beskutt med nye opplysninger og sendes hit og dit  :P

Joda Glenn, takk for at dere sender meg ut i steinrøysavgrunnen og fjellsmerten kommende sommer. I forhold til edderkopper har jeg kun to bein, så vi får håpe de holder  :D :D :D Men når det er til en god sak, ja hva gjør man ikke for forskningen da  8) Finner jeg nordmanni igjen skal du få i både bøtter og spann  :)

Annie, jeg kan love deg at nettene til nordmanni er det mest vanvittige jeg har sett. Også så forferdelig sterke! Jeg la pekefingeren forsiktig over den øverste bæretråden. Det var så stramt og kraftig at jeg faktisk aldri har opplevd noe slikt hverken før, eller siden  :) Om du blir fanget får vi i hvert fall håper Glenn får et foto av krabaten som kommer løpende  :D På lik linje med Glenn (nevnt i en annen tråd) ser jeg at vi snart har nok stoff til en liten bok av karikaturtegninger som gjerne kunne vært klar mot slutten av året  :P
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #7 on: March 07, 2010, 03:22:57 PM »
Du skal se at vi må ha rappeleringskurs etterhvert, Roy! ;D
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: March 09, 2010, 02:02:19 PM »
Takk for nye opplysninger om denne arten, Roy. Du har kanske fortalt meg dette før, men veldig gøy å få sikre plott fra Finnmark! etter det du forteller virker det nesten som den er noe lokal i utbredelsen? Jeg liker også denne arten virkelig godt. Artig det du forteller om de store netta, skulle likt å få festet et sikt til film (eller rettere sagt minnekortet).

Her er epigynet av arten sett bakfra og underfra, om dere forstår (mange av disse mer sjeldne Araneus-artene er lette å skille på epigynet fra denne vinkelen):

og en dårlig tegning jeg lagde (for hånd) for lenge siden:

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #9 on: October 16, 2010, 10:05:29 PM »
Har funnet den i Losbymarka i Lørenskog (evnt. Rælingen) kommune i Akershus, en pen voksen hanne og en ditto hunne.  Ca 230 m.o.h., fogging gran. I Ormtjernkampoen nasjonalpark har jeg funnet mange, fogging gran, ca 1000 m.o.h.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #10 on: October 18, 2010, 10:56:05 AM »
Takk for opplysninger, Steinn. Om du har mulighet så ser iv ggjerne flere fotografier av denne arten, det finnes ikke så mange på nettet heller.

Kjetil

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
« Reply #11 on: October 18, 2010, 08:01:09 PM »
Det skal jeg, må bare få tak i dekkglass slik at jeg kan lage Arnes fotooppsett. Alt er forresten lagt inn i Artsobservasjoner.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #12 on: October 20, 2010, 09:41:12 AM »
Takk for det, Steinn.

Det er utrolig rba at dine funn kommer inn på artsobservasjoner. Kartene i boka kommer til å bli basert mye på det som står der.

Kjetil

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
« Reply #13 on: October 20, 2010, 08:06:12 PM »
Jeg regner med at jeg vil finne den i innsamlingen fra Østmarka naturreservat også.  Skogen er mye eldre enn i Losbymarka, og de to stedene er ikke så alt for langt fra hverandre. Hvis jeg finner den der blir det enda mer sørlig funn enn Losby, ca 20 km eller så. ;D

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
« Reply #14 on: October 20, 2010, 09:41:15 PM »
Jippi!! Hentet ut noen Østmarkaglass fra kjøleskapet i kjelleren. En nydelig adult Araneus nordmanni hunne så jeg med en gang jeg kikket etter noe som lignet. Det sørligste funnet hittil: UTM 32V PM 13139 34135 WGS 84, MGRS. Dette er gøy!!! :D
Dessverre er minste forstørrelse på lupa 18X, så jeg klarer ikke å få med hele dyret på en gang.